Pilatesboll övningar nybörjare

Pilatesbollen är ett mångsidigt träningsredskap som är bra för att stärka bålmusklerna. Pilates är en metod som bygger på nio principer. Det finns kontroll som du använder en kombination av kropp och själ för samordning. Koncentration är en annan princip som används i pilates metoden för att fokusera på vad din kropp gör. Målet är för postural anpassning, är att vara medveten om din hållning på din kropp.

När du använder dessa tre principer korrekt,  då jobbar du med bålmusklerna på ett bra sätt. I pilates är centrum en annan princip som används, det fokuserar på att använda dina bål muskler. För att göra detta korrekt används andningen. Andning är en viktig del i pilates metoden, att ta ett djupt andetag hjälper till att fylla på kroppen,  Andningen hjälper också till att börja varje rörelse.

De övriga fyra principerna är flödet och precision i varje rörelse, bygga upp uthållighet för att öka intensiteten, och avkoppling. Att ha alla dessa principer tillsammans tar tid, och kan ibland kännas överväldigande. En pilatesboll är ett billigt träningsredskap som kan hjälpa till att föra alla dessa principer tillsammans. När du tänker på det då måste du använda tre av de grundläggande principerna, koncentration, centrering och samordning bara för att kunna sitta på bollen och hålla den från att röra sig.

Om du är bra på pilates och har byggt upp uthållighet för att öka intensiteten kan du infoga pilatesboll övningar  när du tränar. Oavsett din nivå av kunskap eller fysisk kondition kan du lätt hitta en träning med hjälp av en  pilatesboll och pilates som passar dig. Du kan hitta gratis tränings sidor på internet och olika DVD-skivor för en billig penning.

Pilatesboll övningar för din balans

Den bästa träningsutrustningen för bättre hälsa

Pilatesredskap som pilatesboll och pilatesband åstadkommer positiva resultat i varje träningspass. Med dessa redskap, kommer du att kunna bygga dina muskler, förbränna ditt fett och uppnå välbefinnande.

Fitnessboll och schweizisk boll är andra namn för en pilatesboll. Dessa bollar finns i olika storlekar som varierar i allmänhet från 55cm till 75cm. Dessa bollar kan användas till Pilatesövningar och andra träningsprogram som yoga och sjukgymnastik.

När du använder pilatesbollen, kan det hjälpa till att bygga eller stärka dina bålmuskler. Pilatesbollen är ett bra sätt att testa förmågan på din balans.

Oavsett hur mycket — eller hur lite — tid du har för träning kan en pilatesboll ge dig rolig och effektiv träning för hela kroppen, här finns pilatesövningar för att såväl stärka muskler och förbättra smidighet som att öka sin koordination. Alla pilatesövningar är tydligt illustrerade med foton samt korta och koncisa anvisningar steg för steg, något som gör det enkelt att använda en pilatesboll.

Här hittar du även varianter på övningarna och förkortade program så att du kan träna på din egen nivå och i den takt som passar dig, oavsett vilken träningsnivå du befinner dig på. Du får även utförlig information om vilka olika övningar som ska användas för olika delar av kroppen samt tips om hur du tränar säkert.

Stavgång för kropp och själ

Så, du ska ut med stavarna, säger den yngre, manlige kollegan med ett sarkastiskt leende när han ser mig lämna jobbet efter arbetsdagens slut.

Själv skulle han aldrig drömma om att nedlåta sig till att idka stavgång. I stället grabbar han tag i sin sportbag för ett svettigt machopass på gymmets löpband. Han vet bestämt att det bara är äldre personer som ägnar sig åt stavgång och då företrädesvis damer. Men i mitt motionsspår ser jag tvärtom allt fler personer av båda könen och i olika åldrar som tar stavarna till hjälp för att förbättra konditionen.

Jag, en medelålders kvinna i mina bästa år, tar mina stavar och går ut i den härliga naturen. Jag gillar att röra på mig. Har dock svårt att förstå vitsen med att cykla på motionscykel eller springa på ett löpband. Nej, utomhus vill jag vara. Stavgång är en utmärkt motionsform för mig som vill motionera men inte springa eller gympa.

Fördelarna med stavgång är många: det är betydligt mer effektiv träning än att bara gå och belastar inte leder på samma sätt som till exempel löpning. Många som har problem med nacke, axlar och rygg har blivit bättre när de börjat gå med stavar, eftersom det löser spänningar och värk från nacke och axlar. Konditionen förbättras samtidigt som kalorier förbränns.

Stavgång kan utövas såväl på trottoarer som på skogsstigar. Själv föredrar jag ett åttakilometersspår som går genom en vacker skog och i kuperad terräng. Här bestämmer jag själv tempot och blir behagligt varm eller genomsvettig beroende på hur hårt jag vill köra och vilken årstid det är. Stavgång kan idkas året om i alla väderlekar.

Oftast föredrar jag att gå ensam eftersom jag då inte behöver anpassa mig till någon annans ork utan kan gå i min egen takt. Samtidigt är det en lisa för själen att få vara med sig själv och sina egna tankar och njuta av naturen. Ibland kan det vara trevligt att gå flera stycken tillsammans, för motionsformen är inte mer ansträngande än att man ska kunna prata medan man går.

Jag tror nog att jag så småningom kommer att se Mattias – min yngre kollega – i motionsspåret och med stavar i hand. Speciellt när det går upp för honom att stavgång ger 20 procent högre konditionseffekt än vanlig promenad. Undersökningar har visat att med starka armar och bra stavteknik kan man till och med förbättra konditionen med 46 procent.